• Powered by Ajaxy
  • نویسنده :فیلمیوال
  • (بدون نظر)نظر
  • تاریخ خبر۱۳۹۷/۰۴/۲۶
  • فیلمیوال: من، نیکول پیج، وکیل و فعال در پیگریِ حقوق فیلمسازان‌ام. باید تأکید کنم که اگر در حال کار روی مستندی هستید، حتماً‌ پیش خواهد آمد که اینجا و آنجا توافقاتی را امضا کنید. کسب‌و‌کار (Business) مستندسازی، کسب‌و‌کاری پایدار نخواهد بود مگر یاد بگیرید با قوانین کسب‌و‌کار با آن برخورد کنید. به این خاطر تصمیم به نگارش این متن گرفتم که به عینه شاهد بوده‌ام چقدر آدم‌های خوب در موقعیات بد و هزینه‌بر گرفتار آمدند فقط به این دلیل که امضای توافقات را در اولویت کاری خود نگذاشتند.

    اگر درباره‌ی تمام مسائل و عوامل دخیل در مستندتان جلوتر مذاکره و توافق نکرده باشید، هیچ توزیع‌کننده‌ای خطر وارد شدن به پروژه‌ای را که احتمال درگیری‌های حقوقی دارد، متقبل نخواهد شد. چرا باید چنین کنند؟ شما از پسِ کسب‌و‌کار خودتان برنیامدید، چرا آنها جور شما را بکشند؟

    تأکید من بر مستند به این خاطر است که این روزها در فیلم‌های داستانی کمتر پیش می‌آید که دست‌اندرکاران نسبت به این مباحث حقوقی بی‌‌اعتنا باشند. گرچه همچنان در ساخت فیلم‌های مستقل روایی که از منابع سرمایه‌گذاری خصوصی استفاده می‌کنند، مشکلات قانونی پیش می‌آید اما در این بخش از سینما لزوم مشاوره با کارشناس حقوقی در تمام مراحل تولید کمابیش جا افتاده است. اما به نظر می‌رسد در تولیدات مستند هنوز نگاه ساده‌انگارانه به فرآیندهای حقوقی مشکل‌آفرین باشد.

    آیا علت این امر این است که مستندسازان به‌طور کلی به‌عنوان قشری پول‌ساز شناخته نمی‌شوند و به همین خاطر جنبه‌های حقوقیِ کسب‌و‌کارشان دستِ کم گرفته می‌شود؟ حتی اگر این توجیح را هم بپذیریم، قضیه همیشه پول نیست. پای جنبه‌های مهم‌تری چون حقوق مالکیت، اعتبار حرفه‌ای و غیره هم در میان است. کسب‌و‌کار مستندسازان عمدتاً بر روابط تکیه دارد، بنابراین بخشی از کار شما به‌عنوان یک مستندساز این است که مطمئن شوید روابط‌تان با گروه‌تان در قالب توافقاتی شفاف، مستحکم و مشمول است.

    این نکته‌ی ضروری را آویزه‌ی گوش‌تان کنید: توزیع‌کننده حتماً‌ از شما توافقات رسمیِ امضاشده‌تان را با عوامل اصلیِ کار (کارگردان، تدوینگر و فیلمبردار) می‌خواهد. اگر این توافقات را نداشته باشید، پس توزیع بی‌توزیع. ضمناً اگر مفهوم کارِ استخدامی را متوجه نمی‌شوید همین حالا Googleش کنید. خیلی خیلی مهم است که از اصول پایه‌ی کپی‌رایت هم مطلع باشید.

    آن دسته از مستندسازانی که درباره‌ی سوژه‌ای در قید حیات فیلم می‌سازند، باید دقت کنند که به اجازه‌ی کتبی و معتبر سوژه‌شان پیرامون حضورش در فیلم و پخشِ آن مستند توسط شخصِ شما نیاز است. بحثی تویش نیست!

    یک پیشنهاد: چطور است اگر به جای آنکه تمام وقت‌تان را بر خلق اثر متمرکز کنید، تنها ۵درصدش را صرف شناخت انتظارات و توقعات کسانی بکنید که باهاشان کار می‌کنید و مطمئن شوید تک‌تک آدم‌ها همان تصوراتی را درباره‌ی تمام جزئیات تولید فیلم دارند که شما. این کارها را نگذارید برای زمانی که فیلم‌تان در جشنواره‌ی مهم پذیرفته شده یا پیشنهاد نمایشی گرفتید. مثل این می‌ماند که ندیده خانه‌ای بخرید و بهش نقل مکان کنید، بعد از دیدن اینکه خانه لوله‌کشیِ آب ندارد غافلگیر شوید!

    هیچ چیز را بر مبنای فرض نگذارید حتی اگر مثلاً به دستیارتان بیشتر از تخم چشم‌تان اعتماد دارید. همیشه به توافقات کتبی نیاز هست، در غیر این صورت پای وکیل وسط کشیده می‌شود که حسابی برای‌تان خرج برمی‌دارد. جدای از اینها، کار اعصاب‌تان هم ممکن است به جاهای باریک بکشد!

     

    برگردان خاطره کردکریمی

    
    شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید.

    filmival.com

    فیلمیوال، پایگاه تخصصی اطلاع رسانی جشنواره ها و رویدادهای بین المللی سینما با تاکید ویژه بر پوشش حضور بین المللی سینمای ایران است . بانک جشنواره های فیلمیوال، دارای اطلاعات کامل بیش از ۲۰۰ جشنواره مهم جهان در پنج گروه اصلی ؛ فیلم سینمایی، فیلم مستند، فیلم کوتاه، فیلم تجربی و انیمیشن می باشد.